Is Voice Search eigenlijk nog een hot item?

Zelf maak ik er eerlijk gezegd nog weinig gebruik van Voice Search. Ik heb wel een Google Home en praat daar af en toe wat tegen. Maar eigenlijk alleen om muziek op te zetten of het weerbericht te horen. 

Nu vind ik het ook altijd wel leuk om gadgets te hebben, zoals een Google Home, maar vervolgens moet ik nog allerlei aanpassingen doen in huis waardoor het pas echt nut heeft. En daar besteed ik dan weer te weinig tijd aan.  

Toch blijf ik altijd Voice Search noemen als het gaat om SEO-optimalisatie. Naar aanleiding daarvan werd ik nieuwsgierig. Zijn er eigenlijk al cijfers bekend over het gebruik van Voice Search? En wat laten die cijfers dan precies zien? En waarom is het nuttig voor SEO-optimalisatie? 

Ik heb toch altijd het idee dat het nog een ver van onze bed show is. In Amerika wordt het al veel gebruikt, maar is Nederland er klaar voor? En wat kun je al doen om je erop voor te bereiden? 

Natuurlijk zijn er al Voice Search gebruikers statistics 

En jawel, ik heb een aantal Voice Search statistics gevonden. Zoals ik al dacht is Voice Search wel minder hard gegroeid dan in eerste instantie was voorspeld. Van alle zoekopdrachten wordt 72 procent nog met de hand ingevoerd. Het gebruik van Voice Search is nog maar 19 procent.   Ook kwam ik nog een artikel tegen waarin juist wordt aangegeven dat we de Voice op smartphones juist massaal in de ban doen.

Wel heeft 5,7 procent van alle huishoudens een smart speaker. En naast een smart speaker kun je natuurlijk ook nog een mobiel gebruiken, of een tablet, of een auto, et cetera. Genoeg mogelijkheden dus om Voice Search te gebruiken. Toch blijven we nog veel typen. En de interesse in Voice Search lijkt te dalen.

Als het nog niet massaal wordt gebruikt, waarom zou je er dan rekening mee houden? 

Een gesproken zoekopdracht werkt anders dan een getypte zoekopdracht. Dat heeft uiteraard ook invloed op de zoekresultaten. In Voice Search worden vaak volledige vragen gesteld. Ook is de zoeker vaak op zoek naar een plek. Vragen die voornamelijk worden gesteld zijn ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waar’ vragen. Het zoekgedrag veranderd langzaam. Dus is het ook belangrijk om daar rekening mee te houden met de SEO voor jouw website. Bij Voice Search is het belangrijk om te weten dat de zoekmachine maar één antwoord geeft. Het is dus belangrijk dat je content te vinden is.  

Eerder schreef ik een blog over het SEO schrijven van nu. Voor een groot deel ook hierop van toepassing. Nog even in het kort hoe je dan zou moeten schrijven: 

  • Stel zelf veel vragen in je content. Vragen waarop jij denkt/weet dat je zoekers het antwoord willen weten.  
  • Schrijf content zoals je ook een verhaal verteld.  
  • Schrijf content met synoniemen erin verwerkt. Schrijf op verschillende manieren over één onderwerp.  
  • Bied je iets lokaal aan, vermeld dit ook in de tekst.  

Wanneer is Voice Search handig om te gebruiken 

Voice Search is echt een uitkomst als je in de auto zit. Een route opvragen, iemand bellen of een whatsapp bericht versturen. Alles is mogelijk met Voice Search.  

Of als je even je handen niet kunt gebruiken omdat je aan het koken bent. De was aan het doen bent. Met je handen in de klei zit (in je moestuin). Of iets anders doet wat je handen ervan belemmert om te typen. Dan is Voice Search een uitkomst.  

Om mij heen merk ik dat het vooral voor jongeren en kinderen natuurlijk voelt om te praten en vragen te stellen aan apparaten. Niks raars aan toch? 

Een aantal Voice Facts op een rij 

Hoe kun je Voice Search goed inzetten voor jouw organisatie? Een aantal statistics laten je zien hoe jij je website in zou moeten richten om mee te kunnen met de vernieuwde zoekopdrachten. Zodat je ook via Voice Search gevonden wordt.  

  • Het gemiddelde antwoord op een Voice Search bestaat uit 29 woorden.  
  • Zo’n 10 procent van de Voice Search beginnen als vraag. Wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe.  
  • Websites met een hoge pagina/domein autoriteit lijken het beste te scoren en het meest als eerste te worden getoond. 
  • Content dat veel wordt gedeeld blijkt goed te scoren. Denk aan Facebookposts die veel worden geliked en gedeeld, tweets en andere social media.  
  • Het gemiddelde zoekresultaat is een natuurlijk geschreven antwoord, dat makkelijk te begrijpen is. In Nederland is dat een B1 leesniveau.  
  • Een zoekopdracht via de mobiel is 3 keer meer lokaal gebaseerd.  

En wat ik ook nog wel een mooie vind: het grootste gedeelte van de mensen die veel voice gebruikt, geeft aan dat het natuurlijk voelt om tegen het apparaat te praten. Ik voel toch altijd nog wat afstand tussen mijn Google Home en mij, maar dat kan aan mij liggen.  

Waarom je toch moet voorbereiden op Voice Search 

Toch is het belangrijk je erop voor te bereiden dat er steeds meer met voice gezocht gaat worden. Zoekmachines doen dat namelijk ook. Langzaam zie je al een verschuiving in de manier waarop content wordt gelezen door onder andere Google. En hoe het wordt getoond aan de zoeker. Schrijf vooral vanuit vragen die jouw klant kan stellen. Hoe zou jij het verhaal vertellen als de klant bij jou op de stoep zou staan? Dat is de meest natuurlijke manier. Die schrijfstijl vraagt een andere inspanning dan je misschien gewend bent.  

Een voorbeeld hoe je kunt beginnen met schrijven van content  

Misschien ben je gewend om key words op te zoeken en te gebruiken. Of ben je gewend om vooral veel dezelfde zoekwoorden toe te passen. Overal in de tekst. Laat deze manieren vooral los. Als voorbereiding op het maken van content kun je bijvoorbeeld in Google een zoekopdracht starten. De zoekopdracht zal vanzelf worden aangevuld met woorden die je kunt gebruiken.  

En wat je sowieso al niet meer moest doen lees je hier nog eens na in de blog ‘steeds meer aandacht voor SEO en unieke content’.   

Ben je op zoek naar de manier om content voor jouw organisatie te schrijven? 

Wil je aan de slag met het schrijven van content voor jouw website? Dat SEO steeds belangrijker wordt en dat de manier waarop je schrijft veranderd, is wel duidelijk. Hoe je dat gaat aanpakken misschien nog niet. Daar kan Bureau MNP je bij helpen. Ik help je graag met het opstellen van een contentplan, het schrijven van artikelen of het geven van advies. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd: gebruik je zelf Voice Search? 

Voice-Search-BureauMNP