Wat verandert er op het gebied van SEO teksten in 2021



Al een aantal jaar stuur ik in het schrijven van webteksten aan op het algoritme dat nu eindelijk wordt gelanceerd. Ik ben hiermee begonnen omdat je al langzaam een verschuiving zag ontstaan naar waar Google op selecteert als het gaat om goede teksten. De teksten die ik heb geschreven zijn dus allemaal al SEO 2021 proof. En ik verwacht ook voor de komende jaren dat het nog verder deze kant op gaat.  

Dat scheelt een hoop werk. Ik hoef niet alle teksten opnieuw bij langs te gaan, verbeteringen door te voeren en nieuwe analyses te maken. Het enige wat ik hoef te doen is de teksten up-to-date houden en af en toe bijschaven. Wel zo prettig!  

Weet je niet precies hoe een SEO tekst er anno 2021 uit moet gaan zien? In dit artikel licht ik je toe wat er precies gaat veranderen en wat jij kunt doen om je teksten te verbeteren of wat je kunt doen om goede nieuwe teksten te schrijven. 

Wat betekent het nieuwe algoritme van Google voor jouw teksten? 

Om te beginnen: het nieuwe Google algoritme heeft een grote invloed op de manier waarop je teksten schrijft. Zelf vind ik de updates erg prettig, omdat het ervoor zorgt dat teksten veel meer worden geschreven zoals je ook een gesprek zou kunnen voeren. Daarnaast is het een overzichtelijke manier van schrijven, waardoor je als lezer sneller kunt vinden wat je nodig hebt. 

Alinea’s worden los geïndexeerd  

Een van de beste verbeteringen die wordt doorgevoerd is dat alinea’s los worden geïndexeerd. Google is in staat om een tekst beter te scannen en deelonderwerpen te onderscheiden.  

Het voordeel:  

Je hoeft over één onderwerp niet meer 10 verschillende blogs te schrijven. Alle relevante informatie over het onderwerp vind je terug in één blog. Je moet Google wel helpen om de relevante informatie te vinden. Dat doe je door een goede structuur op te bouwen. Bijkomend voordeel is dat teksten automatisch langer worden. Ook dit helpt om je teksten als relevant te laten bestempelen door Google. 

Hoe speel je hierop in:  

Begin een alinea met een vraag en beantwoord de vraag direct in het eerste gedeelte van de alinea. Exacte keywords zijn niet meer nodig. Maak een mooie mix van beschrijvingen over het onderwerp en directe antwoorden. Zorg voor een goede opbouw met een nette inleiding, misschien zelfs een opsomming wat je in de blog kunt vinden, de alinea’s en tot slot een korte samenvatting en conclusie. 

Waarom schrijf je op deze manier? 

Google richt zich langzamerhand steeds meer op voice search en longtail zoekwoorden. Dit betekent dat Google ervan uitgaat dat er hele vragen worden gesteld. Er wordt niet meer gezocht op één enkel woord waarover je meer wilt weten, maar de vragen worden juist volledig gesteld. Ook is Google steeds beter in staat om te vinden wat je omschrijft. Dus geef je een volledige omschrijving van ‘een zwart met wit dier dat bamboe eet’, dan weet Google: je bent op zoek naar een Panda. Kijk maar: 

Gebruik rijke omschrijvingen en wees creatief in het schrijven van teksten 

Het spreekt voor zich dat Google bij zo’n vraag de meest relevante pagina toont. Zoals in dit geval gelijk het antwoord: ‘ook wel bamboebeer genoemd’. Je ziet daarnaast de woorden die ik in mijn zoekopdracht heb gebruikt dikgedrukt terug in deze beschrijving. Hoe mooi is dat!? 

Zorg dus voor een rijke omschrijving van het onderwerp, wees creatief met synoniemen, beschrijvingen en gebruik vooral veel beeldspraak.  

Waarom zou je investeren in goede SEO teksten? 

Vaak wordt er bij organisaties bespaart op een goede tekstschrijver. Een adviseur heeft toch de kennis, dus hij of zij kan wel een inhoudelijke blog aanleveren. Of iemand intern weet toch alles van het product of de dienst, dus de pagina kan het beste door die persoon worden geschreven. Wil je profiteren van goede teksten houdt dan altijd het volgende in gedachten: 

  • Goede teksten zorgen voor jouw zichtbaarheid in álle zoekmachines. Je gaat er sowieso op vooruit en niet alleen in Google, maar ook in Bing, Yahoo of elk andere zoekmachine die maar wordt gebruikt.  
  • Zet je SEO in dan zorg je voor een goede vindbaarheid op lange termijn. Een duurzame methode die blijft bestaan. Zet je nu goede SEO teksten op, dan heb je een goede basis voor jaren. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de trends in de gaten te houden en teksten met kleine wijzigingen aan te passen aan de laatste ontwikkelingen.  
  • Met SEO kun je al snel scoren. Het hoeft niet veel te kosten en je hebt blijvend resultaat.  
  • Zet je in op SEO en ben je goed vindbaar en relevant voor de vragen die worden gesteld door de zoeker, dan zul je merken dat dit een boost geeft aan je websitebezoek en conversies. 
  • Iedereen kan beginnen met SEO. Pak je laptop erbij en begin met schrijven. Er zijn veel tools die je kunt gebruiken om te achterhalen welke vragen zoal worden gesteld aan Google.  

Wat is jouw verhaal?

Wat is jouw verhaal? Waar wil jij je klanten in meenemen?

Wil je met weinig middelen beter scoren in de SERP dan raad ik je aan om eens echt goed te gaan zitten voor de teksten die je online vertoond, zowel op je website als op andere kanalen. Een goede tekst kan zoveel opleveren, terwijl het eigenlijk maar weinig inspanning en geld heeft gekost. Daarnaast is het ook nog leuk om te onderzoeken waar jouw klant nou eigenlijk naar op zoek is. Niet alleen goed voor de teksten, maar ook voor je hele marketing en sales organisatie! 

Wil je meer weten over het schrijven van SEO teksten of wil je het schrijven uitbesteden? 

Wil je meer weten over de Google updates? In oktober is SEARCH 2020 live gegaan. Om beter te begrijpen hoe Google werkt raad ik je aan deze video eens te bekijken.  Naast verbeteringen voor het schrijven van teksten wordt ook meer verteld over zoekoptimalisatie voor Youtube. 

Wil je SEO teksten uitbesteden? Ik help je graag met het schrijven van webteksten, in de vorm van artikelen, blogs, product teksten of anders. Neem gerust contact met mij op voor meer informatie.