Data gedreven marketing of marketing vanuit emotie

Marketing vanuit data of op basis van gevoel? Gaat dat wel samen?

Ik ben zelf een grootgebruiker van verschillende data. Ik houd ervan om verschillende data te verzamelen, te analyseren en daar conclusies uit te trekken waardoor ik weer verder kan met verschillende marketingactiviteiten. Naast dat ik het leuk vind om data te verzamelen, vind ik data ook heel belangrijk om de juiste stappen te kunnen nemen. Waar de één meer een gevoelsmens is en op basis van emotie beslissingen zal nemen, kijk ik toch altijd met een schuin oog naar wat de cijfers mij vertellen. Met cijfers kun je namelijk dat onderbuikgevoel dat je hebt, ook aantonen, en laten zien waarom iets gaat werken. Of juist niet. Voer je marketing uit vanuit emotie of data gedreven? Of kun je hier een balans in vinden? In dit artikel probeer ik hier een antwoord op te vinden.

Meten is weten 

In het artikel Meten is weten lees je meer over waarom, wat mij betreft, data de basis is voor het goed uit kunnen voeren van marketingactiviteiten.  

Het één sluit het ander niet uit 

Maar wel met een belangrijke kanttekening. Want data sluit gevoel namelijk niet uit. Zeker niet zelfs! Data kan je juist helpen om je gevoel kracht bij te zetten. Maar ook andersom: om je gevoel te onderzoeken. Als je denkt dat iets gaat werken maar het niet zeker weet kun je door middel van een vooronderzoek en het verzamelen van data erachter komen of je bij het juiste eind zit. 

Data kan helpen je klant beter te begrijpen 

Data zorgt ervoor dat jij je beter kunt inleven in een klant of bezoeker van je website. Door het verzamelen van data krijg je een beeld van de interesses van de doelgroep. Je kunt heel veel verschillende data verzamelen. Denk aan leeftijd, plaats van zoeken, interessegebieden en zoekgedrag op de website. Met al deze data kun je heel mooi een doelgroep definiëren die bij jouw organisatie past.  

Data helpt je juist om ‘gevoelscampagnes’ te optimaliseren 

Alles draait om het verhaal dat je wilt overbrengen naar je doelgroep. Doordat je door middel van een data analyse je klant beter hebt leren kennen en begrijpen, kun je een beter verhaal vertellen: ook wel storytelling genoemd. Door de verzameling aan data heb jij een herkenbaar beeld van de persoon die de perfecte doelgroep is. Hierdoor kun je een verhaal vertellen dat aansluit bij deze doelgroep. Aangevuld met emotionele aspecten en herkenbare voorbeelden.  

Conclusie: door het verzamelen van data en hier actief mee aan de slag te gaan in het verwerken van bijvoorbeeld persona’s (of ijkpersoon) kun je met content inspelen op de behoeften en interesses van je doelgroep. 

Wat is data gedreven storytelling 

Met alleen het verzamelen van data ben je er nog niet. Vervolgens moeten er in de organisatie waarschijnlijk een aantal andere collega’s mee aan de slag. Denk aan een contentwriter, een grafisch ontwerper, een social media specialist en een e-mailmarketeer. De data kun je overbrengen naar anderen binnen de organisatie door data gedreven storytelling. Data gedreven storytelling is een goede manier om data en gevoel samen te brengen.  

Data gedreven storytelling is het vertalen van data in betekenisvolle informatie. Zoals het vertalen van data naar een meer sprekende vorm dan alleen een paar cijfers in een tabel. Met data kun je een verhaal onderbouwen en je kunt data gebruiken om betere keuzes te maken. Door data aantrekkelijker te maken voor degene die ermee aan de slag moet, wordt het makkelijker om gevoel door te laten spelen in campagnes die juist op data gebaseerd zijn. Anderen kunnen zich namelijk beter inleven en hebben meer gevoel bij de cijfers.  

Met als resultaat: door het gebruik van data gedreven storytelling maak je passende content en campagnes en kun jij je beter onderscheiden van de concurrentie.  

Verwachtingen in 2021 

Vanwege de nieuwe Google updates verwacht ik dat in 2021 veel organisaties aan de slag gaan met content. Het delen van relevante content, een goede kennisbank en artikelen waarin alle informatie over één onderwerp te vinden is wordt namelijk belangrijker voor Google. Google weet steeds beter informatie te vinden en zoekt in artikelen door de alinea’s heen. Hierdoor is het voor Google makkelijker om bij zoekopdrachten de beste antwoorden te vinden. Het enige wat jij hoeft te doen, is ervoor zorgen dat Google jouw antwoord het best passende antwoord vindt. Hierover lees je meer in het artikel: Wat verandert er op het gebied van SEO teksten in 2021 – Bureau MNP

Tips voor het gebruik van data bij storytelling 

Verlies de klant niet uit het oog 

Of eigenlijk: houdt de klant in het oog! Data wijst je de weg. Denk je dat jouw doelgroep tussen de 30 en 35 jaar zit? Maar laat je data zien dat er alleen maar bezoekers, clicks, conversies, etc., zijn onder de leeftijdsgroep 50+? Dan zou je nog eens goed moeten kijken naar wie jij als je klant definieert. Misschien bereik je jouw gewenste doelgroep niet met de content die je nu plaatst, of de doelgroep voor jouw product of dienst is daadwerkelijk van een totaal andere leeftijdscategorie.  

Testen, testen en nog meer testen 

Blijf vooral testen. Helemaal als je nog niet zoveel data hebt verzameld. Het is belangrijk dat je veel uitprobeert om erachter te komen wat echt werkt. Pak je wel de juiste toon of mis je nog net een bepaald aspect? Daar kom je alleen achter door het uit te testen.  

Durf te doen 

Heb je nog geen data om een grandioos idee te kunnen onderbouwen? Probeer het gewoon uit. De data volgt vanzelf (als je het goed hebt ingeregeld). Zijn de uitkomsten niet wat je had verwacht of had gehoopt? Dan weet je dat voor de volgende keer. Daarnaast kun jij de volgende keer jouw argumenten wél met data onderbouwen. 

Haaks op elkaar of samenwerkingspartners 

Data en storytelling zijn twee onderwerpen die ongelofelijk haaks op elkaar kunnen staan, maar ook juist ongelofelijk goed samen kunnen werken. Hoe mooi is het als je deze twee componenten op een juiste manier kunt combineren en inzetten zodat je content kunt delen waar je klant behoefte aan heeft. Ik kan over het onderwerp data en storytelling nog wel even doorgaan, zoals je leest. Maar voor nu kun je er denk ik weer mee vooruit. Wil je hier meer over weten? Hoe pak je het bijvoorbeeld aan om meer volgens data gedreven storytelling aan de slag te gaan? Laat het mij gerust weten.