Als je als MKB’er nog maar net begint met Online Marketing, bijvoorbeeld door het plaatsen van social media posts, het versturen van mailingen en dergelijke, dan kun je nog weleens behoorlijk lopen zoeken naar waar je het resultaat van je inspanningen vandaan kunt halen. Je weet wel dat Analytics alle data verzameld, maar waar begin je? Waar moet je naar kijken en hoe krijg je überhaupt resultaten te zien in Analytics? Een UTM code is het antwoord om te kunnen meten of je resultaat haalt uit je campagnes.
Wat is een UTM code
De link die je wilt delen zet je om in een UTM code (Urchin Tracking Module) of campagne URL. Een UTM code bestaat uit een aantal dimensies. Hierdoor kan Analytics precies meten welke bron is gebruikt, welk medium en aan welke campagne je de advertentie hebt gekoppeld.
Er zijn vijf primaire dimensies voor het categoriseren van websiteverkeer:
- Source
- Medium
- Campaign
- Term
- Content
Waarom gebruik je UTM codes
Natuurlijk wil je zo goed mogelijk kunnen zien wat voor resultaten je activiteiten opleveren. De kunst is om Analytics van tevoren al zoveel mogelijk te vertellen over je bezoeker. Een beetje sturen kan in deze geen kwaad. Een bezoeker kan via veel kanalen binnenkomen. Bijvoorbeeld via een link op een andere website, een advertentie of een mail. Als je niet aangeeft waar de URL, of de verwijzing, vandaan komt, dan gaat Google een gokje wagen. Over het algemeen klopt het tegenwoordig wel aardig, maar als je een specifieke campagne wilt meten, kan het helpen om meer exacte data te verzamelen. Dat doe je dan dus door het zelf aan te geven met UTM parameters.
Gelukkig hoef je niet zelf te bedenken hoe je een UTM code opstelt
Een fijne tool die ik zelf ook altijd gebruik is Campaign URL Builder. Deze tool helpt je om campagne parameters om te zetten in URL’s zodat je ze kunt tracken in Google Analytics. De tool legt zelf al uit wat je precies moet invullen. De URL die je moet gebruiken komt er vanzelf op de juiste manier onder te staan. Als je deze gebruikt in al je uitingen waar het voor bedoeld is, komt het altijd goed terecht in Analytics.
Een UTM link voorbeeld
We pakken voor het gemak dit artikel er even bij. De URL vul je in bij ‘website URL’. Deze blog ga ik delen op LinkedIn en wil dit ook graag als dusdanig terug kunnen vinden in Analytics. Ik geef als bron linkedin aan en als medium social. Ik wil dit graag terug kunnen vinden als campagne voor data analyse, dus dat wordt mijn campagne naam.
Hoe zie je een UTM terug in Google Analytics
Als je nu wilt weten hoeveel verkeer er via LinkedIn en de campagne ‘data analyse’ op deze pagina is gekomen, dan kun je dat onder andere terugzien onder ‘kanalen’. In de eerste kolom heb ik aangegeven dat de bron/medium getoond moet worden. Als secundaire dimensie heb ik gevraagd om de campagne te tonen.
Daarnaast kun je ook altijd dieper inzoomen op de landingspagina om te achterhalen via welke kanalen je verkeer binnenkrijgt. En of een campagne ook nut heeft gehad.
Tip: houd bij welke UTM’s je gebruikt
Om Analytics schoon en overzichtelijk te houden is het verstandig om bij te houden welke UTM’s je gebruikt. Zodat je later alles vanuit LinkedIn op de zelfde manier kunt uitlezen, alle brochure downloads goed kunt terugvinden, etc. En gebruik vooral kleine letters.
Bureau MNP – Jouw online marketeer
Laat je UTM codes, data analyseren en alle andere online marketingactiviteiten liever aan een marketeer over? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Neem contact met mij op om dat waar jij tegenaan loopt te bespreken.