Meten is weten. De basis van online marketing.

Dit artikel begint met de titel ‘meten is weten’. Natuurlijk, zal je misschien wel denken. Toch kom ik regelmatig tegen dat organisaties ‘maar gewoon beginnen’ met online marketingactiviteiten. Je kan hierbij denken aan posten op Social Media, beginnen met het versturen van een nieuwsbrief of Google Ads campagnes opzetten. Op zich natuurlijk een logische actie. Als je eerder nog niks hebt gedaan, moet je ergens beginnen.

Maar toch. Zonder een vooronderzoek wordt er bepaald dat LinkedIn wel handig kan zijn. Want dat is toch een groeiend medium? Of je hebt ergens opgevangen dat een nieuwsbrief wel hele mooie resultaten heeft opgeleverd. Dat wil jij natuurlijk ook! 

Het resultaat blijft uit

Vol enthousiasme ga je aan de slag. Elke dinsdag lijkt je wel een mooi moment. Trouw laat jij je volgers of nieuwsbriefabonnees elke week een artikel of product zien waar je zelf heel blij mee bent. 

Zonder de mooie resultaten die je voor ogen had wordt het toch steeds minder interessant. Het kost je veel tijd om bij te houden en je krijgt er weinig voor terug. Waar je precies naar moet kijken weet je eigenlijk ook niet. Je hebt geen conversies en dat zegt voor jou voldoende. Je stopt er maar weer mee en parkeert het als een actie voor in de toekomst. Of je blijft standvastig aangeven dat het niet werkt voor jou en dat je er niks mee wilt doen. 

Wat krijg je er voor terug?

Jammer! Want met een goed vooronderzoek en het opstellen van concrete doelen en KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) kan het maar zo zijn dat je wél het gewenste resultaat behaald. Misschien niet direct in de vorm van conversies, maar bijvoorbeeld wel in de kracht van sterke connecties. Sterke connecties die indirect zorgen voor meer naamsbekendheid. En vervolgens zul je zien dat dit ook weer bijdraagt aan een verhoging van de conversies. 

Wat wil jij bereiken als je aan de slag gaat met online marketing?

Als je van start gaat met online marketing dan heb je zelf al een beeld van wat het op moet leveren. Of het realistisch is, daar zul je aan de hand van een analyse achter moeten komen. 

Als je aan de slag gaat met online marketing zijn er 4 punten die ik in ieder geval heel belangrijk vindt en waar je sowieso antwoord op zou moeten krijgen:

  1. Je wilt weten of en welke investeringen qua tijd en middelen voor jouw organisatie werken en bijdragen aan een goed resultaat. 
  2. Je wilt op basis van deze data nieuwe initiatieven bedenken en kunnen verantwoorden. 
  3. Je wilt slecht scorende campagnes op tijd achterhalen en stopzetten of kunnen bijsturen. 
  4. Je wilt mooie marketing rapportages waarmee je resultaten kunt aantonen en die je zou kunnen laten zien aan bijvoorbeeld de directie.

Het nut van concrete doelen stellen en metingen uitvoeren

Ga je aan de slag met online marketing, dan is het alleen nuttig als je concrete doelen hebt bepaald én deze kunt meten. Zorg dus van te voren dat je doelen of KPI’s hebt bepaald die te meten zijn. Een concreet doel maakt alles makkelijker. Het maakt het onder andere makkelijker om een doelgerichte campagne op te stellen. Je weet wat je ermee wilt bereiken en kunt de campagne daardoor ook op die manier insteken. Daarnaast kunt je veel beter aantonen wat het resultaat is geweest. Je hebt dus het bewijs dat bepaalde acties wel of niet hebben gewerkt. Hierop kun je vervolgens aansturen om een volgende campagne op een andere en wel succesvolle manier in te steken. 

Hoe kun je goede doelen of KPI’s opstellen voor online marketing

Een specifiek doel geeft informatie over de prestatie die je verwacht te moeten leveren. Dat kan een omzetdoel zijn, een bezoekersaantal of een bepaald aantal conversies. Maak een doel dus zo specifiek mogelijk. 

Waar moet je beginnen

Begin je net met online marketingactiviteiten en heb je nog geen database aan informatie beschikbaar, dan kun je kijken naar wat de concurrent doet om je doel te bepalen. Als zij een bepaald aantal volgers hebben, of een bepaald aantal interacties, dan kun je in eerste instantie een vergelijkbaar doel voor jezelf opstellen. 

Heb je al wel een database aan gegevens beschikbaar, dan baseer jij je doel op de resultaten uit het verleden. Heb je in een jaar een x aantal aan conversies behaald zonder de inzet van bijvoorbeeld Social Media? En wil je dat Social Media gaat bijdragen aan het conversiedoel? Dan kun je een x percentage aanhouden waarvan je wil dat Social Media bijdraagt aan het aantal conversie. 

Vervolgens baseer jij je campagneplan hierop en werk je deze uit om te bepalen hoe jij dat doel gaat halen. 

Een mooie vicieuze cirkel die weergeeft hoe het proces verloopt:

online marketing proces

Voorbeelden van doelen die je kunt gebruiken voor online marketing

Om online marketingactiviteiten te kunnen meten kun je gebruik maken van verschillende doelen. Een doel is altijd specifiek voor jouw organisatie opgezet. Ik kan het niet genoeg benadrukken: je moet het kunnen meten. Het moet realistisch zijn en je hangt er een periode aan. Aan advertenties koppel je bijvoorbeeld andere doelen dan aan het marketing(jaar)plan.

Onderscheid in lange termijn doelen en korte termijn doelen

Ik kan gerust stellen dat je dus onderscheid maakt tussen lange termijn doelen en korte termijn doelen. 

Een lange termijn doel kan bijvoorbeeld zijn: ik wil in het volgende jaar 20% meer omzet via de website genereren ten opzichte van het afgelopen jaar. 

Daaronder kun je korte termijn doelen hangen die bijvoorbeeld te maken hebben met een specifieke campagne. Met de campagne wil ik binnen 3 maanden zoveel conversies binnen halen en dit moet voor 5% bijdragen aan de omzet over het hele jaar. 

Ook kun je specifiek voor online kanalen doelen stellen. Je wilt bijvoorbeeld meer volgers op LinkedIn. Ook hier kun je doel aan vasthangen. Indirect zal dit bij kunnen dragen aan het behalen van het lange termijn doel dat je 20% meer omzet wilt halen. 

Hoe kun je resultaten meten

Voor het meten gebruik ik graag Google Analytics omdat je daarin heel duidelijk en overzichtelijk alles terug kunt vinden. Van bron tot medium en bestemmingspagina. Ook kun je hier gemakkelijke mooie dashboards uitdraaien. Het is te koppelen aan Google Ads, Search Console, je eigen CMS, etc. Analytics laat ook zien welke kanalen bijdragen als ondersteuning voor conversies. Als ze bijvoorbeeld via LinkedIn naar je website zijn gegaan, maar vervolgens op een later moment alsnog een conversie hebben gedaan dan zie je dit terug. Alle data inzichtelijk. Daar hou ik van. Daarnaast is het makkelijk in gebruik. Hierover later meer in een volgende blog.  

Een duidelijk plan vooraf zorgt voor meer resultaat

Het is dus wel duidelijk dat je voordat je begint met online marketing eerst moet zorgen dat je bepaalde zaken helder hebt. Om resultaat te halen uit je activiteiten zal je eerst moeten weten wat je doel is. Wat wil jij ermee bereiken? Vervolgens moet je erachter komen met welke kanalen je dat gaat bereiken. 

Wil jij starten met online marketing maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Ik help je graag met het bepalen van doelen, de data meten, analyseren en concrete stappen nemen. Laat mij weten waar jij tegenaan loopt.